Sidor

tisdag 30 oktober 2012

Kapitel 15 - Första faller

Biiip.

Biiip.

Biiip.

Biiip.

Långsamt svävar jag upp till ytan från en alkoholdränk slummer. Ansiktet rakt ner i kudden. På magen i min säng. Och helt utan en aning om hur jag kom dit. Det sista jag kunde minnas var hur jag försökte spy upp tarmarna på the Tech natten innan. Nu var jag tydligen hemma.

Jag sträckte ut en darrande hand och greppade väckarklockan på nattygsbordet. Även fast jag tryckte på snooze-knappen slutade inte oväsendet som borrade sin in i min marinerade hjärna likt halogenblixtar i ett mörkt rum. Jag tryckte hårdare och hårdare för att få ett slut på galenskapen. Slog med handflatan, sedan med knytnäven. Plasten gav efter och jag skar handen med nästa slag. Då insåg jag att ljudet inte kom från alarmklockan. Jag satte mig upp och tittade mig långsamt omkring.

Bredvid den nu trasiga väckarklockan låg min mobil och blinkade. Det var tydligen den som dragit mig tillbaka till den vakna världen. Jag plockade upp den och försökte rensa halsen innan jag svarade.

Ahhrrrgh. KC här.”

Var är du!” Det var Cider i andra änden av samtalet. Hennes röst var stressad och hes, ungefär som om hon sprang ett maratonlopp och kedjerökte samtidigt. Jag tittade upp i taket och försökte få mitt huvud att sluta snurra runt mig.

Hemma, antar jag…”

Antar du? Var är du, KC?”

Ja, verkligen hemma, alltså. Vad händer? Vad hände igår?” Jag drog upp mina byxor från golvet, försökte hitta en cigarett.

Fokusera nu för… Vakna!” Hon lät riktigt arg. Jag undrade vad jag gjort igår. Jag kunde inte hitta mina cigaretter och ställde mig upp, sur över det bryska uppvaknandet. Det kände dock som jag gjort något fel någonstans på vägen.

Jag är vaken. Vad gäller det?”

Det är Joachim. Han pratar med polisen.”

Jag hittade min jacka och letade i fickorna efter mina cancerpinnar. Där var det tomt. Men känslan av att jag hoppat över något satt kvar.

Vad sa du?”

Han pratar med polisen!” Cider pratade plötsligt väldigt hög och väldigt långsamt, ord efter ord.

Varför?”

Nu kändes det verkligen som om det var något jag missade. Var hade de där förbannade cigaretterna gömt sig?

KC, nu måste du komma in i matchen. Drick vatten och ring mig sedan.” Klick.

Jag tittade ner på telefonen, kände mig dum. På väg ut i köket snubblade jag på saker som låg i hela lägenheten. Men cigarettpaketet var förtrollat, borttrollat. Och varför hade jag fyllt mitt kök med skräp? Jag sparkade mot den närmaste prylen och slog smärtsamt tårna i ett par svindyra, aldrig använda inlines.

Äntligen hittade jag en halvrökt cigg på spisen, men ingen tändare. Jag höll på att sätta eld på håret när jag tände fimpen på gasen. Jag mindes vad Cider sagt och drack tre stora glas vatten.

Då slog det mig vad hon precis hade försökt kommunicera: Joachim pratade med snuten! Vad pratade han om? Gårdagen? Berättade han om Jess? Eller hade vi gjort något efter det, som var värt att prata med myndigheterna med? Hjärnan började speeda, i takt med hjärtat.

Jag tryckte på snabbuppringningen till Cider och snart var hon där igen. Höll mig sällskap i mitt minimala kök, genom de digitala radiovågorna.

Är du med mig nu?” var hennes första ord.

Yes darling. Vad menade du med polisen? Vad hände igår egentligen?”

Jag hoppas verkligen att du kommer ihåg vad som hände igår,” sade Cider i sin mest moderliga röst. Det var den sortens röst som hon haft när hon klargjorde för mig att jag hade våldtagit henne. Jag började bli riktigt orolig.

Ja, jag kommer ihåg att vi dödade Jess. Men jag menade efter det. Jag har tappat koll på vad som hände efter jag kräktes sönder mig på Tech. Jag har inget minne av hur jag kom hem.”

Herregud KC. Men inte konstigt.” Cider drog hårt på en cigg. Eller något.

Hon fortsatte. ”Så du kommer inte ihåg taxiresan?”

Nepp.”

Personalen på Tech hittade dig innan midnatt. Jag satte dig i en taxi. Precis efter det plockades Joachim av polisen.”

Va? Varför? Och varför tog de inte mig också?”

För att du slog inte en flaska i huvudet på någon. Och du slogs inte med vakterna.” Ciders röst var torr som papper.

Jag kunde inte greppa vad det var hon sade.

Gjorde Joachim de sakerna?” Min söta Joachim? Slåss med personalen på Tech?

Nej. Nick var det som krossade flaskan. Joachim började slåss med vakterna för att få dem att sluta spöa Nick.”

Ok, spola tillbaka den. Slogs Nick? Han som ser ut som en teddybjörn och som kan göra ungefär lika mycket skada som en?”

Han började slåss med killen vid bordet bredvid vårt. Men jag vet inte varför.”

Mysko…”

Och efter han slog flaskan i huvudet på killen så släpade vakterna honom bakom scen för att lära honom en läxa. När Joachim fick nys om det så blev det fight vid baren. Sedan kom polisen och tog in honom.”

Å fan.”

Jag saknade ord. Hjärnan var slut. Jag ursäktade mig, lade telefonen på bordet och stoppade huvudet under kranen, lät det smärtsamt iskalla vattnet rinna nedför nacken. Sedan plockade jag upp telefonen igen.

Här.”

Men det är inte det största problemet.” Cider sög på varje ord.

Äh men kom igen. Vad kan vara värre än det?”

Det blev en lång tystnad när Cider tände en ny. Jag hörde henne röra sig runt, troligen med mobilen fastklämd under hakan. Jag sparkade lite på inlines-paret igen.

Joachim ringde mig precis.”

Ja?”

De har mordet på video.”

---

Du vet hur det är när hela världen liksom saktar in. När allt plötsligt går så där långsamt, i slow motion hela vägen ner till noll. När alla runt omkring dig fryser i positioner och det ser ut som att fåglarna bara hänger i luften. Som på film, när superhjälten har kraften att stanna tiden för alla utom sig själv.

Men jag har insett att det inte är världen som stannar. Det är din hjärna som ökar farten. Jag insåg det när jag hoppade med snowboarden för första gången. Jag hade precis köpt mig en planka och testade ett enormt hopp i skidbacken. Medan jag flög upp i luften var det som att allt plötsligt stannade. Jag hängde där uppe och kunde se personerna i backen. Jag kunde i lugn och ro läsa vad som stod på deras hjälmar, jackor och skidor. Jag kunde räkna dem utan problem. Jag försökte vinka till dem, men insåg att mina händer var lika långsamma som de. Det var som att jag rörde mig i sirap. Sedan insåg jag att marken plötsligt befann sig över mitt huvud istället för under fötterna. Jag kunde se varenda liten snövall på backen som långsamt närmade sig, innan världen plockade upp hastigheten och jag kraschade ner med huvudet först.

Jag spenderade några dagar på intensiven. Men överlevde.

Nu var det precis likadant. Jag såg plötsligt Breach framför mig. Jag såg oss stå där, hur jag själv precis slagit ner baseballträet i Jess strupe. Jag såg blodsdropparna hänga i luften. Jag såg mina vänner, kunde utan problem se exakt vad de hade på sig, hur de stod eller satt på plasten.

Men jag såg det från en position uppe vid taket. När jag vände mig åt höger såg jag vad Cider menade.

Där satt en övervakningskamera. Den alltid närvarande, aldrig sovande inspelningen av våra publika liv. Så fort du lämnar ditt hus är du där. Gator, barer, affärer, restauranger är egentligen bara scener i denna dokusåpa som vi alla är en del av.

Övervakningskameran hade varit på, under kvällen på Breach. I vanliga fall stängde personalen av inspelningen när baren stängde. Men det hade den trötta bartendern på vår party-kväll dagen innan glömt. Vi hade varit ”on air”, officiellt sett. Den röda lampan hade lyst utanför studion. The audience was listening. Kanske fanns det en THX-variant om du köpte den dyra biljetten. Den där biljetten på vilken det stod ”Gå i fängelse. Gå i fängelse utan att passera Gå.”

Världen plockade upp hastigheten igen.

---

Du menar övervakningskamerorna,” viskade jag.

Ja.”

Men?”

Joachim ringde mig och bara babblade. Han klarar inte av det. Han hade gråtit hela natten och halva dagen på polisstationen. De höll kvar honom, vågade inte släppa ut honom. De hade frågat honom vad som var fel. Han sa till mig att han skulle berätta. Imorgon.”

Varför?”

Varför han ska berätta?”

Nej, varför vänta till imorgon?”

Han ville att vi skulle veta.”

Jag lät bilden sjunka in. Joachim i ett förhörsrum. Snyftande. Han ringde oss, berättade att han inte kunde stå ut med vad vi gjort. Kunde inte se sig själv i spegeln. Kanske ville han ta sitt liv också? Kanske ville han bara prata med någon? Kanske.

Men vad vill han att vi ska göra?”

Jag vet inte. Jag sticker nu.” Cider suckade. ”Jag kommer inte gå dit. Jag tänker inte berätta för Jess föräldrar att vi slog henne död. Jag flyr hellre. Jag har tömt alla konton och är klar för att åka.”

Sedan var vi tysta en stund.

Vill du att jag ska följa med dig?” Jag var bara tvungen att säga det för att få ett slut på tystnaden.

Jag hoppades att du skulle fråga,” viskade Cider.

Kom hit, jag måste fixa pengar först.”

Så vi sade synes snart och la på.

Jag vandrade långsamt genom lägenheten. Försökte att inte tänka på Joachim. Eller på Nadja. Eller Nick. Jag räknade genom högarna med prylar, och funderade på hur jag skulle bli av med allt detta snabbt. Nu. Tack gudarna för att jag redan hade förberett mig!

Till slut tog jag på mig kläder och gick ner till den lilla, mörka pantbanken på gatan. Den illegale immigranten på andra sidan disken var mycket hjälpsam och vi kom överens om en helt okej summa pengar, mot att han hämtade allt på studs. Under tiden det tog för honom att fixa lite hjälpande händer och bära iväg med sakerna så maxade jag alla mina kreditkort i bankomaten på hörnet.

På så sätt var min plånbok plötsligt full med prasslande sedlar.

Sedan bara satt jag där i mitt fönster, tre våningar över den snöblaskiga trottoaren. Jag satt på fönsterbläcket med benen dinglande ut över folket som rörde sig hem, denna bleka måndagseftermiddag. Ingen tittade upp. Ingen såg mig sittandes där, farligt långt ut genom fönstret med ett glas whisky i ena handen och en otänd cigarett i den andra. Kanske berodde det på den fallande snön, att ingen vände blicken upp mot mig. Stora, svepande flingor kom ner från den mörknande himlen. Men jag tror inte det, egentligen. För vem har tid att titta upp, mitt i stan, mitt i ruschen? Man håller ner huvudet, fokuserar på målet, huvudet är redan hemma, öronen är fulla med musik från telefonens hörlurar. Det är bara turister som tittar omkring sig, mitt i stan. Det är så ficktjuvarna hittar sina offer.

Jag satt där. Inte långt upp, men långt upp nog för att göra slut på historien, en gång för alla. Jag svängde whisky-glaset i handen och siktade på nästa person som passerade under mig. Men det skulle ju bara vara taskigt, att släppa ett tungt glas i huvudet på en stackars familjefader på väg hem efter en lång dag på kontoret. Så istället släppte jag den otända cigaretten och såg den flyta ner genom luften tillsammans med snöflingorna. Jag höll andan och räknade. En, två, tr… kontakt. Inte så mycket tid som separerade mig från evigheten.

Då ringde det på dörren. Cider var här. Skit.

---

Vi kramades länge, länge i tamburen. Cider var osminkad och nyduschad och luktade som hon brukade. Jag borrade in ansiktet i hennes röda nackhår och bara andades. Och kände mig otroligt avundsjuk, eftersom jag stank svett, oro och gammal fylla. Men just nu var det inte riktigt tid för den personliga hygienen.

Vi delade en cigg i köket, satte på tevatten och funderade på vad vi skulle göra och vem vi skulle göra det med. Vi hade försökt få tag på både Nadja och Nick via telefon, men ingen hade svarat. Nick gjorde mig orolig. Hoppas han inte däckat någonstans efter att ha blivit sönderslagen. Hoppas han inte låg på akuten. Eller i en fyllecell.

Nadja kände jag inte att jag behövde bekymra mig över. Hon hade väl troligen tagit sig hem till Dyra Kostymen och pippat sönder natten efter vi försvann.

Vi hade skickat sms, vi hade ringt och vi hade kollat sociala medier efter deras framfart. Sedan var det inte så mycket att göra. Vi satte oss ner på golvet där soffan stått och tittade på bänken där TVn stått.

Skickligt. Du måste fått sålt det mesta,” sade Cider frånvarande.

Ja.” Jag blåste ut rök mot taket och drog lite i mattans trådar. ”Jag hade redan börjat förbereda i förrgår. Det var inte många saker här inne som jag inte kunde sätta en prislapp på, om vi säger så.”

Då plingade min telefon. Nadja var uppe och hoppade, tydligen.

Var är ni?” ljöd hennes direkta fråga.

Trevligt att höra av dig också. Vad händer?” sade jag.

Äh vi har inte tid med snack. Jag läste Ciders meddelande. Vad gör ni?” Nadja lät iskall. Dessutom lät det som hon var ute och promenerade i stan. Jag kunde höra alla gatans ljud i bakgrunden.

Vi sitter på min matta och funderar på vad våra vänner håller på med,” sade jag och log lite avväpnande, även om jag förstod att det inte spelade någon roll. Nadja kunde ju inte se mig ändå. Hundvalpsögon fungerade inte via gsm.

Vi drar nu. Har ni bil?” I bakgrunden tutade något upprepande gånger, jag hörde övergångsställets klickande och andra ljud som passerade när Nadja passerade. Jag kom på mig själv att fundera på var hon hade spenderat natten egentligen.

Eh, nej. Jag har ingen bil. Inte Cider heller. Det vet du väl?” Jag kände kanske att det inte var rätt tid att fråga om några nattliga äventyr.

Jag ringer tillbaka.” Klick.

Ibland saknar jag de gamla backelit-telefonerna så himla mycket. De kunde man liksom lägga på med lite kraft, lite pondus. Jag tryckte argt på röda-luren-knappen på telefonen och kände mig otillfredsställd. Nadjas attityd gick hårt åt mina tunnslipade nerver.

Cider hade lagt sig ner på golvet. ”Vad sa hon?”

Hon frågade om vi hade bil. Sedan la hon på. Rätt sur, om vi säger så.” Jag tände en cigg till och gick sedan ut i köket för att fylla på Ciders tekopp och min kaffekopp.

Min mobil hoppade till igen. Det var Nick som textmeddelande sig. Han hade tydligen blivit väckt av att Nadja ringt honom. Han skrev också att han skulle klä på sig så kom han till min lägenhet. Jag ringde upp honom så fort jag läst meddelandet, men han svarade inte. Kanske hade han hoppat in i duschen direkt. Jag vet inte. Men nu hade vi fått kontakt med honom i varje fall.

Jadu,” sade jag när jag satte mig vid Cider på golvet och gav henne sin kopp.” Nu verkar alla vara på väg hit. Vad nu det ska göra för skillnad.”

Hon tittade på mig med osminkade ögon och log. ”Vem vet. Vem vet just nu.”

Vi väntade.

---

Telefonen hoppade igen.

Jag kommer nu. Kom ut på gatan utanför dig!” löd Nadjas order, sedan lade hon på.

Jag tittade på Cider som nästan somnat liggandes på golvet.

Nu är de snart här. Eller i varje fall Nadja. Hon var inte så pratglad.”

Mmmm,” kurrade Cider. ”Fan, jag behöver vatten. Och koffein. Eller nåt.”

Har ingen cola hemma men ta med en spritflaska,” sade jag och pekade på mitt barskåp. ”Där finns säkert något som kan sätta lite snurr i hjärnan. Tequila eller så.”

Cider sträckte ut sig på mattan.

Spring ner och ta emot henne, du så plockar jag på mig en vattenflaska. Och kanske lite sprit. Måste gå på toa också.”

Bra idé,” sade jag och rörde mig mot hallen.

Men du,” sade Cider och tittade upp på mig. ”Skynda dig. Så att hon inte drar utan oss.”

---

Jag drog på mig jackan medan jag sprang ner för mina trappor. Ut genom porten. Tittade ner för gatan. Tomt. Kontoren låg tomma. Gatlyktorna lös och snön hade börjat falla. Ingen bil. Fan.

Tittade upp för gatan. Några trappuppgångar upp stod en ensam bil. En smal gestalt på trottoaren bredvid.

Jag sprang upp till Nadja och gav henne en lång kram. Sedan tittade jag på henne. Hon hade precis som jag inte duschat sedan gårdagen. Sminket var utsmetat med tårar. Håret var uppblandat med dofter av rök och alkohol. Samma kläder som igår.

Nu kör vi,” sade hon med hård stämma.

De kommer alldeles strax!” sade jag och hoppades bara att hon inte skulle sätta sig i bilen och åka på en gång. För vad skulle jag då välja?

Så vi stod där vid bilen och huttrade. Jag tände en cigarett till och ångrade mig direkt när den kalla vinden ven runt mina bara fingrar.

Kommer de eller?” sade hon. Ringarna under hennes vackra ögon gjorde att hon såg säkert tio år äldre ut. Jag var glad att jag inte hade en spegel i närheten. Jag ville inte se desperationen i mina egna.

Jag tittade upp och ner för gatan. Här kom de. Två vänner som skyndade mot oss genom snöflingorna. Cider från min trappuppgång. Nick från andra hållet. Likt ficktjuvar försökte de gå så fort det var möjligt, utan att springa. Utan att dra uppmärksamhet till sig.

Jag slog handflatan på bilens tak och de iskalla snöflingorna yrde.

Hoppa in och starta. Vi rullar.” Nadja försvann in och motorn varvade upp.

Det tidiga vintermörkret hade fallit ner över oss tillsammans med snöflingorna. Världen blev blå-grå, de höga husen blev till skuggor i snöfallet. Cider kom. Tog plats i bilen. Jag stod och höll vakt tills Nick kom fram.

Var är han?” sade Nick när han satte sig i bilen.

Kommer han inte?” sade Nadja.

Är det sant?”

Ja.” Cider såg så liten ut när hon tittade Nick i ögonen och nickade. Det obevekliga svaret. ”Han sitter hos polisen. Vi måste åka, nu.”

Jag sjönk ner i baksätet och bilen tog fart när Nadja tryckte ner gaspedalen.

Ta det lugnt,” sade Nick som satt i framsätet bredvid Nadja. ”Det är tomt på gatorna men vi vill absolut inte bli stoppade av någon överarbetad snut.”

Vems bil är det vi åker i?” frågade Cider från baksätet.
Kan de spåra den?” sade Nick. Nadja rykte till.

Det är Claus bil. Han är bortrest, kommer inte tillbaka på en vecka eller två.”

På en vecka kommer vi långt,” sade Cider, som om det var den mest självklara sak i världen. ”Utan att bryta hastighetsbegränsningar tar vi oss säkert till andra sidan kontinenten. Sedan får vi väl skaffa en ny bil. Och sänka denna i en flod eller något.”

Jag kunde inte förstå hur hon kunde låta så normal. Hon satt där och stirrade lugnt ut genom fönstret.

Sedan då? tänkte jag. Ska vi löpa tills vi kommer till andra sidan jorden? Tills vi är så långt borta, att nästa steg bara tar oss närmare stället vi inte vill komma tillbaka till? Men jag sade inget.

Jag lutade mig tillbaka och försökte stänga av öronen. Kom på en sak. Drog ner fönstret och slängde ut min mobiltelefon. De andra tittade på mig och gjorde sedan samma sak, en efter en. Snön yrde in i bilen när de drog ner rutorna.

När vi kom ut på motorvägen slutade de äntligen att prata. Bilen tog fart, mörkret hade lagt sig och vi hade ett par timmar kvar till nästa stora stad.


==
Nästa kapitel: Andra faller

Detta är en gratis bok
– men om du vill sponsra författaren kan du
skicka ”breach” till 72550
Det kostar 20 kr plus sms-kostnad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar