Sidor

onsdag 31 oktober 2012

Kapitel 4 - AW-gänget



Jag sög på mitt första glas vin och funderade på min vän Nadja, där jag stod på The Old Man.

Hon satt där, bara några bord bort, och flörtade med någon börsmäklarsnubbe i en riktigt dyr kostym. Tydligen någon som faktiskt tjänade pengar. Det var dem som Nadja brukade falla för, nuförtiden.

Det var härliga tider, då, när vi var fattiga studenter i ett främmande land. Men egentligen, hur mycket hade förändrats? Jag låtsades vänta på en matbeställning jag inte gjort och tittade ut över min vänkrets här i rummet. Hur mycket hade jag förändrats av alla de år som vandrat förbi sedan jag träffade Nadja för första gången på La Stampa?

Jag kände mig plötsligt gammal.

Sasha frisör och Lisa typisk stadstjej kom fram till mig när jag hängde. De fnittrade och buffade lite på mig och på varandra, som om de precis kommit över tröskeln och blivit berusade.

Gubben, lilla du, varför står du häär och hänger för?” sade Sasha och smekte min överarm. ”Har du fått vad du behöver än?”

Lisa fnissade åt något som inte var sagt högt och jag log.

Kul att se dig, killen,” sade hon och skålade mitt glas med sin flaska. ”Det känns som hur länge sen som helst vad står du och funderar på va?”

Hehe, bara livets förgänglighet och sånt,” sade jag. ”Ni vet när man helt plötsligt känner att man behöver sprit eller en kudde.”

En kudde på ett billigt motell,” sade Sasha med drömmande blick i taket. ”Oh la la la, ja!”

Sprit!” sammanfattade Lisa högljutt och vinkade på Tess.

Nja, inte riktigt så tänkte jag väl mig Sasha. Herregudars. Vad har ni börjat kvällen med? Ni verkar fjårtisfulla och lika kåta!”

Behöver man en anledning till att vara kåt nu också?” Sahsa såg lite stött ut. ”Det har jag väl aldrig märkt!”

Asch, jag har väl bara svårt att skaka av mig gamla minnen,” sade jag och blinkade till Tess bakom baren. ”Tre gin lemon tack! En behöver nog vara ganska stark.”

Inte de andra två!” hickade Lisa. Jag smuttade på den snabbt upphällda drinken och tittade lite extra på Lisa medan ginsmaken spred sig ut i magen. Hon var väl rätt söt egentligen, trots att hon var ordinär. Sådär mitt-emellan-söt. På sommaren skulle hon säkert vara hur vacker som helst, men i den bleka inramningen som vinterhud och vinterhår ger så var det nog mest hennes bröst som fäste på mina hornhinnor.

Vi klingade våra glas igen.

Hur går det med avskakningen?” sade Sasha med en glimt i ögat. Lisa hostade till mitt i en klunk och frustade.

Vad sa du nu sa du?” fnissade hon.

Ni är ju helt otroliga,” skrattade jag. ”Nej, jag menade inte... Jag har svårt att skaka av mig lite minnen från förr. Känner mig väl lite nere. Och gammal.”

Äh, här är väl inte så mycket att vara nere över!” sade Lisa. ”Lite sprit så rullar vi till dansgolven! Paaaarty!” Hon svängde runt kroppen i en liten dans.

Precis,” log jag vidare. ”Först sitter vi här och dricker lite. Sedan rullar några av oss till höghusdistrikten och försöker komma in på flashiga hak.”

Oh ja, tillsammans med alla andra som är ute efter att bli rånade i dörren och få ligg på dansgolvet!” sade Sasha och petade menande Lisa i sidan. Hon skrattade och juckade lite mot hans ben. ”Oh ja! Oh baby!”

Ja, och andra…” Jag tittade mig omkring bland de som nu trängdes i lokalen. Ett rätt stort gäng var här ikväll. ”De kommer nog gå ner till sportbaren här ner på gatan.” Jag pekade menande på några säljare i felsittande kostymer. En hade redan slipsen (med företagsloggan på) runt pannan.

Titta på andra män som springer runt och svettas. Det skulle jag kunna tänka mig. Men jag har lärt mig att man inte raggar i sportbarer!” Sasha drog på munnen.

Lisa slog ihop händerna. ”Om du inte har en önskan om en vildavestern-lik lynchning så tror jag verkligen att du bör hålla dig därifrån!” Hon låtsades fira upp Sasha i ett träd med en snara runt halsen.

Det räcker nog med att beställa en sån där flaska för mycket,” sade jag och pekade på Sashas rosa ciderflaska. Vi skålade för sportidioterna och skrattade.

Och de som inte är som Lisa och dig Sasha, vi drar väl till Breach.”
Ha, de som känner för att lägga alla slantar på varm öl i plastglas.” Sasha såg ut som han bitit i en citron. ”Där killarna har långt hår och inte rakat pungen sedan de låg i lumpen. Har du inget bättre?”

Breach är det bästa valet, skulle jag säga. Men det är detta jag menar,” fortsatte jag. ”Det känns lite förutsägbart. Bar. Sprit. Fest. Dans. Ragg. Knull. Bakis.” Jag låtsades trycka på min telefon. ”Stopp. Spola tillbaka. On repeat.”

Äh, rock and roll.

Långsamt började kvällen faktiskt te sig bättre. Sashas bekräftande av min manliga pose, och Lisas bekräftande av allt jag sade började långsamt växa på mig.

Men just idag så visste jag att jag inte ville ha Sasha. Han var ute efter tjugoåringar. Och Lisa? Det var en helt annan fråga. Ny-singel som hon var så visste jag inte riktigt vart jag hade henne.

Hon placerade en blöt puss på min kind och klingade mitt glas.

Sedan drog vi in en runda shots.

När vi väl satt vid ett bord kunde jag inte låta bli att stirra på Lisas bröst som liksom poppade upp hur linnet tack vare den dyra BHn.

Men tjejen. Du kan du inte vara feminist med det dekolletaget!”

Hm. Look at my chest when I’m talking to you!” sade hon högt och klämde ihop tuttarna med armarna. Jag lydde snällt. Sasha satte en armbåge i sidan på mig.

Ni är så lättduperade, ni straighta killar!”

Äh,” sade jag, och orkade inte ta HBT-diskussionen.

Vaddåå;” sade Lisa. ”Det är ju inte så att jag visar något alls, egentligen? Inga bröstvårtor eller så, liksom.” Hon gjorde en poäng av att dra ner linne och BH och flasha en liten, utstående bröstvårta. Snabbt, i smyg så att bara vi två såg.

Oh va taskit,” sade jag, utan att maskera att jag var hur kåt som helst. Sasha bara log.

Och som i ett trollslag satt vi omringade av partyfolk. Det var den yngre skaran. Säljare. Eventmakare. Junior assistants på olika reklambyråer. Tom, Per, Anna, Rick och Jugge, alla med ölflaskor i händerna och med en enorm bricka shots.

Oooohaaa!” startade Rick konversationen och tryckte shotsglas i händerna på oss så att hälften av vätskan hamnade på mina uppvikta manschetter.

Sho sho sho!” sjöng gänget och vi drog alla snabbt i oss den klibbiga spriten. Som bartender avskydde jag dessa färdigblandade shots, men visste samtidigt att de var sanslöst populära hos vissa klientel. Tom slickade upp den spillda resten från Sashas fingrar och Sashas fick ungefär samma min som jag hade när Lisa flashade sin bröstvårta…

Fest eller?” log jag mot ingen och alla.

Oh fy fan yeah!” ropade Per. ”Dags att dra vidare eller? Vi har beställt bulle som kommer om…” han gjorde en paus för att verkligen visa hur han kollade på klockan som kostade två normala månadslöner: ”En kvart typ!”

Lisa skrattade och såg mig i ögonen. ”Till oCompany eller?”

Tja, vet inte riktigt. Är inte så tänd på att dunka-dunka med gäst-djs som spelar radiolåtar med extra bas,” sade jag.

Men duu, häng påå, snälla?” Hon log och jag tänkte väl att varför ens bry sig om att dra till de dyra ställena för att bli ännu mer fulla. Vi skulle ju lika gärna kunna åka hem och klä av oss nakna på en gång.

Men det är väl inte så det sociala spelet riktigt ska gå till. Jag såg Nadja över Lisas axel, och hon nickade och log. Hon förstod nog vad jag funderade på…

Jag log lite sådär hemlighetsfullt. ”Måste ta en toabreak.”

Jag rörde mig genom lokalen och märkte hur de beställde in en bricka shots till, för att stärka sig inför den tio minuter långa, uttorkande taxifärden till oCompany.

När jag kom tillbaka satt Lisa i Toms knä och Sasha hade lämnat oss för ett annat bord. Jag kände mig allmänt trött på det hela. Nu när Lisa inte tjatade på mig kände jag hur oCompany med sina back-slick-frisyrer och dyra kostymer inte riktigt var det jag var ute efter.

Så kom taxibilarna och The Old Man Crew drog sig bort. Nadja vinkade till mig när hon hoppade in i Dyra Kostymens cab. Och jag själv hoppade in ensam i en taxi. Den rullade iväg i motsatt riktning från de andra och tog sikte på industriområdet vid vattnet. Där, mitt bland nedstängda fabriker, stod det stora hus som innehöll två dansgolv, tre enorma barer och en avdelning för hashrökare – stället vi kallar Breach.

I taxins baksäte kände jag en viss besvikelse över hur enkelt Lisa hade lämnat mig för partynissarna. Jag lutade mig tillbaka och lyssnade på hur taxichaffisen lågmält sjöng med till den utländska musiken som letade sig ut ur bilens högtalare.

Även om det var lite vemodigt så visste jag ju att det egentligen inte fanns något problem. Inte för att jag var någon Don Juan. Nej, även om jag inte såg illa ut så var det ju inte med utseendet som jag raggade. Vi killar tror ofta att det är sååå enkelt för tjejer att få ligga. De behöver ju bara gå ut så får de napp, om de vill. Det stämmer visserligen, men alla straighta män som varit på en gaybar vet ju hur enkelt det är att som kille få sexa.

Men även för dig som inte är intresserad av homoerotik så kan jag säga: Det är ingen fara, du kan få ligga varje dag du är ute. Du gör det bara fel.

Vi hade nämligen gjort ett litet test en gång, som förändrade min syn på raggning för all framtid. Det började med en sen kväll på ett ställe, där vi druckit vin hela kvällen och långsamt populariserat ett stort bort med tomma flaskor samtidigt som notan fylldes på.

Diskussionen hade handlat om raggning, när en av tjejerna fick nog av killarnas gnällande och helt enkelt sagt det rakt ut: Ni frågar ju inte ens efter sex. Gjorde ni bara det, så skulle ni få det.

Vi killar visste inte vad vi skulle tro. Så en vadslagning formulerades: Vi skulle gå fram till valfria tjejer och fråga om de ville hänga med hem och sexa. Vi kunde göra det snyggt om vi ville, men poängen var att ställa frågan. För att bevisa handlingskraft var tjejen tvungen att följa med till dörren och hämta ut jackan. Den som kom sist fick ta notan.

Det tog mig fem tjejer och en kvart. Jag formulerade mig fint och lade fram det med ett skratt, så ingen verkade ta illa upp. Tjejen som väl hängde med blev rätt besviken när hon stod med jackan i handen och jag förklarade att det hela var en vadslagning och sedan pekade jag mot bordet där vännerna gav tummen upp. Tjejen skrattade lite och kommenterade att hon själv inte visste att det var så enkelt för killar – ”också”. Jag gick tillbaka till bordet och henne såg jag aldrig mer på stället (inte så konstigt kanske).

Tvåan klarade biffen på sju frågade tjejer, men det tog en halvtimme – mest för att han fick gömma sig på toaletten en kvart för att en arg pojkvän skulle lugna ner sig.

Trean och tillika förloraren gav då upp. Nio tjejer frågade och en örfil, under en halvtimme. Han fick inte napp men dock en saftig nota att betala.

Så jag hade egentligen inte några problem med att få ligga, det visste jag efter detta test. Jag har i vissa stunder nyttjat kunskapen till min fördel.

Men för det mesta är det inte själva fångsten som är poängen, det är vägen dit. Jag älskar det flörtande, lekande, småkåta umgänget som Lisa och jag haft idag. Ibland känns det nästan onödigt att faktiskt gå hem tillsammans, efter man delat en raggning på krogen.

---

Taxin bromsade in kraftigt i en snöhög och jag sträckte fram kortet till chauffören, och skakade av mig alla tankar. Nu skulle det njutas och raggas och vaknas på ett nytt ställe imorgon sent!

Men så fort jag kom ur taxin och såg upp mot den enorma porten så insåg jag att Breach inte skulle leverera någon skön kväll ikväll. Ingen lång kö ringlade sig från portarna. Bokstäverna på väggen lyste inte med sitt kirurgvita sken. Det stod inga kevlar-behanskade vakter på trappan. Istället var det tomt och tyst, och snöflingorna jagade varandra in genom de öppna dörrarna.

Jag hängde en cigg i mungipan och vandrade genom snön upp in genom de gapande dörrarna. Detta var ju inte alls vad jag behövde just nu.

Jag hejade på Dan Dörrvakt som kom gående med en ölkegg i varje hand. Venerna i hans stora armar stod rakt ut från ansträngningen men han kunde ändå prata obehindrat – imponerande.

Tjenare KC!” ropande han. ”Här hittar du inte mycket.”

Tjenare själv Dan!” svarade jag. ”Var har hänt? Myndigheterna?”

Japp. De kom vid midnatt och en halvtimme senare var det tänt och tomt. Jag tror de klagade på något innehav och hade papper på att stänga för kvällen på nolltid.”

Men skit också.”

Tja, sånt händer, det…”

Resten av det han sade drunknade i en plötslig basgång som strömmande ut från högtalarpelarna. Det verkade som någon DJ testade något. Whiiiwhiiiwhiii ekade ett konstigt ljud i bakgrunden till en rock-techno-dänga. Brand new, you’re retro, whiiwhiiwhii.

Jag vinkade till Dan som kånkade vidare på ölen. Sedan letade jag rätt på Joachim.

Han stod bakom stora baren i bakre rummen och slog i kassaapparaten med högar av sedlar på disken. En baseballkeps satt lite snett på hans huvud så att skärmen dolde ögonen, men jag brydde mig inte om honom. För i en av sofforna satt Nick! Min lilla Nick! Det var en positiv överraskning om något!

Han hade slipsen uppknuten och skjortan uppknäppt. Hans runda figur lutades framåt över bordet, fokuserad på den joint han höll på att rulla.

Hejsan boys!” ropade jag över musiken. Joachim reagerade inte ens utan stod och räknade pengar, medan axlarna pumpade i takt med musiken. Whiiiwhiiiwhiii. Brand new, you’re retro…

Strunta i honom,” sade Nick och slickade på papperet. ”Han är syrak för att de slog ihop idag. Han pratade om något månadsrekord som han var på väg att ta.”

Jag gled ner på soffan. ”Varför slog de till idag då? Ska de rensa ut stället eller? För många olagliga saker på g?”

Nick tog en lång klunk av ölen framför sig, och skickade sedan över glaset till mig.

Meh, det skulle ju aldrig hålla. Då skulle ju alla druggies dyka upp någon annan stans. Och här är det ju aldrig några bråk. Och ingen mafi.”

Sanning,” sade jag och rullade ölen i munnen medans jag tittade på jointen han slickade samman.

Whiiwhiiwhii ekade musiken.

Nick puffade några gånger och blåste sedan långsamt ut en strimma blå rök mot taket. Han skickade över jointen till min hand och tog i samma rörelse ölglaset från den andra. Sedan lutade han sig tillbaka och såg sådär nöjd ut som han kan göra, med magen ut och en liten smilgrop sittandes i kinden.

Jag drog ner den söta röken i lungorna och log mot min gulliga lilla knubbis i soffan. Efter ett tag började han prata, men jag kunde inte sluta höra musiken i bakgrunden. Whiiwhiiwhii… brand new you’re retro…

Jag kände att gräset verkligen tog hårt i min redan påfyllda hjärna. Långsamt blinkade jag och fokuserade blicken på Nicks läppar, för att försöka fånga vad han sade.

Blink blink.

Nick lutade sig fram och tog jointen. Whiiwhiiwhii you’re retro!

Blink. Blink.

Nick pratade fortfarande om något som jag skrattade lite till. Hihi!

Whiiwhiiwhii… Blink.

Joachim vinkade långsamt med handen framför mitt ansikte.

Fan Nick. Vad gav du honom egentligen?”

Äh, han kom från Old Man. Verkade lite kåt och ledsen för att det inte riktigt var chans för romans här.”

Ja, men vad fan. Han ser ju ut som…”

Han tog några bloss. Om han spenderat hela kvällen tills nu på Old Man så har han troligen nog med shots i blodet för att räcka till måndag!”

Haha!”

Whiiwhiiwhii… Blink.

Det verkar vara släckt på Breach. Var tog de vägen?

Whiiwhiiwhii… Blink.

Vi går mot utgången. Vi kramas på det där sättet som man gör när man verkligen tycker om varandra. Jag tror att Nick till slut får dra loss mig från Joachims starka famn.

Whiiwhiiwhii… Blink.

Taxin stannar. Jag försöker få fram kreditkortet.

Whiiwhiiwhii… Blink.

Vi står i Nicks trappuppgång. Jag känner igen mig. (Jag tror att jag dansar lite bakom Nick när han låser upp dörren. Jag tror jag låter Whiiwhiiwhii…)

Whiiwhiiwhii… Blink.

Jag vaknar på Nicks soffa.

Huvudvärk!!

==
Nästa kapitel: Nicholas

Detta är en gratis bok
– men om du vill sponsra författaren kan du
skicka ”breach” till 72550
Det kostar 20 kr plus sms-kostnad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar