Sidor

måndag 29 oktober 2012

Kapitel 18 - Nu loggar jag ut

Jag drar med fötterna och känner sanden mellan tårna. Jag står här vid bardisken och har lånat en dator och lite bandbredd från Petra i baren. Bakom mina solglasögon är ljuset mörkt, men runt omkring mig glöder värmen.

Sista dagen här på denna ö. Imorgon drar vi vidare. Jag har hakat på ett gäng, ett tiotal säsongare som i en löst sammansatt grupp hoppar mellan semesterorter. Värmen gör mig gott.

Jag lyssnar på havet när jag somnar. Jag vaknar oftast av att morgonsolen letar sig in över sängen.

Jag har slutat drömma mardrömmar. Men på dagarna minns jag Breach.

Nu lyfter jag blicken och ser hur gänget går runt och säger hejdå till de flyktiga kompisarna. De där som man lär känna i caféer, baren och waterski-uthyrningar. Vänner för en månad. På facebook för evigt.

Båten går om två timmar. Vi kommer att jobba oss genom två veckors kryssning över till andra sidan kontinenten. Kanske tillbaka också. Kanske inte.

”Eh, Jessie! You comin’ or what?” ropar en kille som heter Christian till mig.

”Be right with ya!” ropar jag tillbaka.

Jag ville bara skicka iväg min berättelse. Jag vet att det kanske inte spelar någon roll. Men nu är det skrivet och klart.

Nu klickar jag på ”send”. Sedan kommer jag radera detta mail-konto.

Jag hoppas du minns oss. Jag hoppas att du glömmer mig.

Nu loggar jag ut.

==

Slut

11 kommentarer:

  1. wow. Den här var stark alltså.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Av ren nyfikenhet - vilken person påverkade dig mest?

    SvaraRadera
  3. Sjukt bra skrivet, men vilken hemsk historia, kunde inte sluta läsa så sträckläste hela!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Cider o Kc är helt otroliga karaktärer. Bara kommit till kapitel 12 men läser med spänning. Grymt.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Det värmer att höra!

    Angelica: Berätta gärna vad du tyckte om slutet sedan!

    (Cider verkar vara favoriten hos många!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte verkligen om slutet. Det lämnar många frågor och funderingar med tid för eftertanke. På så vis lever karaktärerna kvar i minnet och pockar på uppmärksamhet långt efter att sista raden blivit läst.
      Är helt skakis efter att ha läst klart den här historien, den satte sig djupt i mig och jag välkomnar det.

      Cider må vara en favorit-karaktär, men hon slår inte KC. Kändes viktigt att påpeka det.. haha.. :)

      Radera
  7. Grym bok! Väldigt bra skrivet. Nästan så man funderar över om detta hänt på riktigt! Önskar att jag själv va en i det underbara gäng med vänner,men då kanske hoppa över "att döda en vän"-biten...
    Tack för otroligt bra och spännande läsning! Skriv gärna mer!

    SvaraRadera
  8. Otroligt bra skrivet!
    Det var länge sen jag lyckades vara uppslukad sådär starkt av en bok (speciellt skriven på svenska!). Läst den på två nätter och det var värt det! Två nätter fulla av spänning och känslomässig berusning.

    Blev nog först mest fångad av stilen som liknar på något sätt Erich Maria Remarque: hans romaner handlade mest om mellankrigstid, men huvudpersonerna i hans romaner hängde också mycket på krogar och beställde olikartade dryck och det var en stor del av berättelser på samma sätt som inte alltid självklara relationer mellan huvudpersonerna. Stiligt, helt enkelt! Bravo! :)

    Gillar också själva strukturen på berättelsen: att så småningom berätta historier en efter en. En systematisk återkoppling till vad som egentligen hade hänt och en otålig vilja att få äntligen veta hur det gick till!
    Och huvudpersonerna? Man kan nästan klart och tydligt föreställa dem framför sig och både avundas och frukta. Avundas att de har (hade?) ett sådant liv med mycket saker som man själv kanske saknar i sitt egna liv, men samtidigt så fruktar man för att man ser att det hjälpte inte dem att inte lida och vara uttråkade och "landa" på ett och annat sätt.

    Skriv gärna mer!

    SvaraRadera
  9. Tack för att ni läst och kommenterat! Jag tycker det är så spännande att höra era tankar, särskilt att personerna är bra beskrivna. Det är något som man inte riktigt vet hur det blir när man skriver.

    Tack också för tipset på Erich Maria Remarque - honom hade jag missat!

    Om ni inte redan gjort det, skriv in er mail här så får ni en uppdatering när nästa bok kommer (troligen i 2013):

    http://admin.getanewsletter.com/subscription/GJI9582SuqxuAKPwl/add/

    SvaraRadera
  10. Precis sträckläst hela boken. Fy satan så bra den var, hade köpt den här boken i en bokhandel. Detta skulle jag vilja se filmatisering utav :) Min favoritkaraktär var Cider, tätt följt utav KC. Uppskattade också att det var ett öppet slut, satt faktiskt och oroade mig för att KC skulle ta sitt liv eller något, men det är trevligt att få spekulera lite själv.
    Som gay så var det ju kul med en bok som inte var heteronormativ för övrigt.

    SvaraRadera